Elämänlaatua. Se on sana, joka tulee ensimmäisenä vastaan Rakennustehon nettisivuilta. Selitys seuraa heti perässä: juuriltaan oululainen yritys haluaa tarjota uuden kodin ostajalle nimenomaan elämänlaatua. Samaa sanovat myös Rakennustehon myyntipäällikkö Jukka Poukkula sekä asiakaspalvelusta ja muutostöistä vastaava Minna Sirviö.
Tarpeeksi iso tekijä
Keittiöt ja kodin muut kiintokalusteet tulevat Rakennustehon kohteisiin Topi-Keittiöiltä. Yhteistyötä on jatkunut koko Rakennustehon 25-vuotisen historian.
– Topi on tarpeeksi iso tekijä. Heidän tuotantonsa pysyy hyvin meidän tuotantomme rinnalla, Poukkula kuvaa.
Kiitosta saa Topin toimintatapa kokonaisuudessaan: erityisesti toimintavarmuus mutta myös asennus ja se, että asentajat reklamoivat itse mahdollisista viallisista toimituksista suoraan Topin tehtaalle. Poukkula ja Sirviö laskeskelevat, että Rakennusteho rakentaa vuodessa noin 600 asuntoa. Pääasiassa yrityksen kohteet ovat vapaarahoitteisia omistus-, vuokra- ja loma-asuntoja, mutta joukossa on myös liiketiloja ja mm. Kiiminkiin nouseva Jokikylän koulu. Tällä hetkellä kohteet sijaitsevat yrityksen pääpaikkakunnan Oulun lisäksi Rovaniemellä, Helsingissä ja Rukalla.
Ihmisten välistä yhteistyötä
Yhteistyötä Topin kanssa Sirviö ja Poukkula kuvailevat kokonaisuudessaan toimivaksi ja pelisääntöjä selviksi.
– Kaikkein tärkeintä on, että me saamme apua käytännön työssämme, Sirviö kiteyttää.
Toimiva kokonaisuus syntyy yksityiskohdista ja – ihmisistä. – On todella hyvä, että Topilla kohteemme yhteishenkilönä pysyy sama ihminen koko projektin ajan. Hän tuntee kohteemme erittäin hyvin. Asiat etenevät jouhevasti, Sirviö kiittelee.
Pienet erottavat tekijät
Sirviön ja Poukkulan mukaan suurin osa tämän päivän asunnonostajista on hyvällä tavalla vaativia. He haluavat, että koti on mietitty ja loppuun asti suunniteltu kokonaisuus, klassinen ja ajaton. Ominta, oman perheen näköistä ilmettä haetaan pienillä erottavilla tekijöillä.
Sirviön kokemuksen mukaan usein tuo pieni tekijä liittyy juuri kiintokalusteisiin.
– Topilta reagoidaan muutostarpeisiin aina nopeasti. Uusi ehdotus on pöydällä yleensä jo seuraavana päivänä, Sirviö toteaa tyytyväisenä.
Poukkula huomauttaa, että yhteistyö Topin kanssa tuntuu myös asunnonostajan lompakossa: muutostyöt eivät nimittäin aina ohenna sitä, niin kuin jonkun toisen kumppanin kanssa voisi käydä.
Yksi esimerkki on kiintokalusteiden muutokset saman hintaryhmän sisällä.
– Jos asiakas haluaa vaihtaa kiintokalusteet toisiksi esimerkiksi hintaryhmässä 4, hänellä on seitsemän muutakin vaihtoehtoa, Sirviö avaa.
Sekä Sirviö että Poukkula antavat pisteet Topin viimeiselle mallistouudistukselle. Heidän mukaansa se on tuonut sellaisten klassikoiden kuin Kosketus rinnalle myös muita uusia moderneja malleja – valinnanvaraa niin rakennusyhtiölle kuin sen asiakkaille.